Пређи на главни садржај

РАДИО ЉУБОВНА

Девети албум музичког састава Љубојна, простире пред слушаоца необично разигран и
шаренолик ћилим. Чаробни ћилим под именом Радио Љубојна саткан од деведесет боја који нас
аладиновим путањама разноси у девет стотина амбијената - мисаоних, музичких и културолошких.
Ткан од оријентом опијених дувачких секција и македонске ритмике, балканске мелизматике
поврх кубанских римичких рудимената, апстрактних клавирских увода и дубоко проживљено
интерпретираних текстова. На њему, природно и хомогено, стварајући својеврстан музички над-
жанр, заједно са нама лете звукотворине DЈ Slave-a и магичне линије турског кларинетског
Паганинија - Senlendirici-a, дискретне а префињене гитарске деонице и руковети бубњева,
тарабука и дефова.
Као и што сам назив састава Љубојна припаја наизглед неспојиво (љубав и рат, тј. бој), а
можда и сродно; тако и у нумери традиционално намагнетисаног текста, Моме оди за вода, без
очекивања и најаве извире у први план харизматични соло на Fender rhodes-u који нас у трену
очарава у потпуности другим географским и музичким контекстом. И опет би нас, у једном даху,
вокал госпође Милошевске поново суптилно приземљио на Балкан. Слушаоца, од кога се у овом
музичком издању очекује разбарушеност маште, ће сугестивни хармоникашки увод са лежећим
педалом у нумери Охрид виа Долмабахче брзином флешбека одвести у архетипске дубине себе.
Можда га ћилим љубави и рата спусти на обалу Босфора, пред саму палату Долмабахче, или
додирне крваво балканско блато предака. Можда уз османски мирис оркестрације и сведену радњу
текста катарзично удахне мистичне зачине соло кларинета, или уз опој трубе осети мирис барута у
тек освојеној тврђави на брегу за размишљање - Калемегдану. У музичкој тканици многочланог
састава Љубојна се преплићу царства звучних боја, толико упечатљиво да ће пажљивом слушаоцу,
уз очи широм затворене, сасвим вероватно искрсавати и мешати се фолклорне, духовне, паганске
и историјске слике - увек натопљене емоционалношћу. Она је, између осталих чиниоца,
првенствено руковођена гласом Вере Милошевске, која се вешто, попут каравана Туарега међу
пешчаним динама, провлачи кроз различите жанровске захтеве гласа.

Спознајемо да и звучна и визуелна ткања овог ћилима кокетирају са оним што зовемо
живот. Или - животни циклус. Тако ћемо овде спознати и дубоку драму свести, и многобојност
свадбеног дернека, све осликано пасажом балканско-летаргичне визије живота. На овом албуму
окупаће нас и талас меланхолије и убости трн жала за пролазношћу. Попут жишка, прикрашће нам
се и увући филигрантским корацима клавира утонулог у реверб у композицији Многу ми го фалат,
вашето девојче. Све уз жељу да увод Хаџиманова потраје вечно, и помисао да је трајао пре нас и
пре света, и да смо својим постанком само ускочили у исти, запахнуће нас талас блузолике
осећајности текста. А, емоција нам се дошаптава иста: у блузу, севдалинки, или у македонском
традиционалу - љубав. У разноликим тумачењима, вибрирањима, законима и учењима, увек је
севда, увек је љубов - увек је Љубав.

Александар Митровић Ацарт

Коментари

Популарни постови са овог блога

PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka

             PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka (1000 zašto i 500 zato) Verzija 18.0 -predpogovor- PRAKTIKUM je tekst u nastajanju koji predstavlja rafiniranu posledicu dugogodišnjeg PRAKTIčnog i teoretskog (UMnog) bavljenja autora muzikom. Samim tim čini nezaobilaznu tačku svakog današnjeg muzičara koji želi da živi od sviranja (i pored toga zida kuću, hrani širu familiju i letuje u Tusrkoj i to svake godine). PRAKTIK UM je definitivno najPRAKTIčnije i najpametnije (UMno) rešenje za najraznovrsnije muzičke situacije koje vas mogu zadesiti prilikom (re)produkovanja muzike. Dakle, ovaj spis će vam za bezobrazno kratko vreme razbiti dileme i trileme muzičke i šire muzičke prirode, dati najkorisnija rešenja bez ostavljanja mesta za alternativu i otkriti najpravije puteve ka udebljanju vašeg novčanika uz krajnje malu ili gotovo nikakvu potrebu za poznavanjem instrumenta ili sviranja i pevanja. Recite DOSTA raznolikim akademijama i

Баба Здравкино пророчанство

У темељу новопечених рушевина штале, у месту Сирча код Краљева, пронађен је давно закопан, индикативан запис. На овој локацији, где је овдашњи бизнисмен Томица Миковић - Тоза Лењи отпочео са изградњом дискотеке ФЛЕШ ЊУ, у шареном ковчежићу, међу неколицином мање важних приватних ствари, нађен је спис из 1924. године! Запис је начинио тадашњи сеоски учитељ, Слава Митић, и представља оновремену претечу данашњег интервјуа са дотичном Баба Здравком, која је после пада са кобиле на главу била склона очигледно предсказујућим изјавама. Занимљивост је то што је баба Здравка (која је преминула у дубокој старости 1927. године) дух надолазећих времена приповедала кроз призму музике, описујући будуће феномене и жанрове на себи разумљив начин. Недвосмислено је ова времешна госпођа увидела да ће музика чинити један од пресудних фактора у формирању глобалног друштва. Увидећемо, дакле, кроз цитирани део несвакидашњег пророчанства, да је реч управо о овом, савременом добу... Баба Здравка:     То се

Svadba kao tezgomuzikološki manifest

     Muzika mora biti prilagođena! Tom izjavom je Bak Šiški, jevrejski tezgomuzikolog iz Pojata kod Ćićevca zaključio svoje obraćanje na poslednjem Simpozijumu tezgomuzikologa u Blacu. Konkretno i nedvosmisleno, Šiški tvrdi da jedino uživo izvedena muzika uspostavlja adekvatan odnos između muzičkog dela i slušaoca, i da kompozicije nastale u muzičkom studiju* moraju biti prepravljene, modifikovane i konkretizovane kako bi opažaj slušaoca bio olakšan a pre svega pravilan. Dakle, i muzika mora biti pravilna! Postupak "ispravljanja" muzike se naziva ćirilizacija. Ćirilizacija se odnosi na skup muzičkih izmena u odnosu na originalno snimljenu muzičku numeru reflektovanih na estetskom, aranžmanskom, formalnom, harmonskom, melodijskom i svakom drugom planu. Praktično, nukleus ovog fenomena je nikao u Srbiji, u srcu Šumadije. Nikao je u jedinom adekvatnom ambijentu za događanje muzike-na tezgi**. Najnapredniji i najkompleksniji produkt tezge jeste svadba, tj. muzičko zbivanje po