Пређи на главни садржај

Vladimir Nikić - Vlati

Najnovije izdanje Vladimira Nikića - Vlati, nudi ambijent i istoriju. Nudi misaono i duhovno, tragove iskonskog i arhetipskog. Vlati nude novo čitanje i slušanje Balkana. Nude nadbalkansko...
    Na ovom albumu, Vlatimir nam svesrdačno poklanja vlati koje u njihanju poljskog povetarca odašilju mir. Možda sve-mir ili sva-mirenja sveta. Slučajno ili ne, oko 100 godina posle smrti Mokranjca ispred nas izranja svojevrsni instrumentalni pandan čuvenim horskim Rukovetima. Samo, za razliku od spleta livadskog cveća koje čini rukovet, Vlati (trave) donose instrumentalne spletove muzike za koju stičemo utisak da je uvek postojala. Muzike koju je Nikić u ovdašnjem mikrokosmosu prikupio i prizemljio.
    Bajkal, kompozicija koja otvara kapiju predela kojima se njišu vlati ovog izdanja, nam toplom bojom klarineta poklanja vibraciju slobode, ili - oslobođenosti. Onakvu kakvu bismo upili gledajući u bezgraničnu pučinu Bajkalskog jezera. Poklanja nam i bajku iznederenu sa dna najdubljeg jezera na svetu. Onu, koju nam Nikić na svom instrumentu pripoveda među zamršenim ambijentalnim akordima na klaviru.
    Već sledeća numera, Ovlaš, preseljava na Balkan. U ram pastoralne slike ranog jutra u osunčanoj Šumadiji. Vlati livade, kao alati smirenja, njišući se na povetarcu emituju spokoj i preciznu notu nama znane letargije. Upravo ambijentalni solo na klarinetu stvara takav utisak. Personifikaciji kompozicije doprinosi pedeset nijansi dinamike i mnogo vazduha među frazama, pa se rađa utisak da se radi o subjektu koja sporo i smireno diše. Diše radost življenja, opušten među vlatima livade...
    Kompozicije: I duša mi i Trapava kobila, na centralnom delu albuma, koristeći folklorno - improvizovanu melodiku povrh pedalnog tona zadiru upravo u iskon. U DNK mnogih nas. Harmonika usnimljena neobično intimno, a odsvirana vešto i razigrano,  nam utisak putovanja duše vekovima u nazad prišiva za kožu. U tom trenutku Vlati, njišući gotovo magijski opijenog slušaoca, kao da same zapisuju svoju recenziju, pečatirajući beskrajni papirus vremena. Ove numere muzikoterapijskog dejstva, molitveno-filozofski zvučni ambijent, osećamo kao spiritualnu vertikalu savremenog homo digitalus-a i homo economicus-a.
    I kako se svojevrsni muzički jedrenjak ovog izdanja, napojen mnogovekovnim vetrovima, približava luci, tako nas zapljuskuju i talasi džeza. Uz asocijaciju na Ron Carter-a, virtuozni solo kontrabas donosi tradicional Aber dojde, Donke.
    Album kadencira jednim od najemotivnijih džez standarda - How Insensitive. Verzija Jobim-ovog dela komponovanog pod impresijom Šopenovog Preludijuma br.4, op 28 (koji je po zahtevu Šopena sviran i na njegovoj sahrani) je jedina vokalno-instrumentalna numera na izdanju. I ovde muzika nosi nedvosmislenu i neminovnu patinu melanholije i tuge, podsećajući na trošni glas Chat-a Baker-a. Na podrhtavanje krhkih fraza njegove trube koja je proslavila ovaj standard. Duboko sensitiv-an solo na klarinetu, Nikićevog How Insensitive-a,  još jednom upućuje na spiritualnost i smirenost. Numera, kao i čitav album, završava fade out-om, gubeći se međ' vlatima večnosti...

Aleksandar Mitrović Acart

Коментари

Популарни постови са овог блога

PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka

             PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka (1000 zašto i 500 zato) Verzija 18.0 -predpogovor- PRAKTIKUM je tekst u nastajanju koji predstavlja rafiniranu posledicu dugogodišnjeg PRAKTIčnog i teoretskog (UMnog) bavljenja autora muzikom. Samim tim čini nezaobilaznu tačku svakog današnjeg muzičara koji želi da živi od sviranja (i pored toga zida kuću, hrani širu familiju i letuje u Tusrkoj i to svake godine). PRAKTIK UM je definitivno najPRAKTIčnije i najpametnije (UMno) rešenje za najraznovrsnije muzičke situacije koje vas mogu zadesiti prilikom (re)produkovanja muzike. Dakle, ovaj spis će vam za bezobrazno kratko vreme razbiti dileme i trileme muzičke i šire muzičke prirode, dati najkorisnija rešenja bez ostavljanja mesta za alternativu i otkriti najpravije puteve ka udebljanju vašeg novčanika uz krajnje malu ili gotovo nikakvu potrebu za poznavanjem instrumenta ili sviranja i pevanja. Recite DOSTA raznolikim akademijama i

Баба Здравкино пророчанство

У темељу новопечених рушевина штале, у месту Сирча код Краљева, пронађен је давно закопан, индикативан запис. На овој локацији, где је овдашњи бизнисмен Томица Миковић - Тоза Лењи отпочео са изградњом дискотеке ФЛЕШ ЊУ, у шареном ковчежићу, међу неколицином мање важних приватних ствари, нађен је спис из 1924. године! Запис је начинио тадашњи сеоски учитељ, Слава Митић, и представља оновремену претечу данашњег интервјуа са дотичном Баба Здравком, која је после пада са кобиле на главу била склона очигледно предсказујућим изјавама. Занимљивост је то што је баба Здравка (која је преминула у дубокој старости 1927. године) дух надолазећих времена приповедала кроз призму музике, описујући будуће феномене и жанрове на себи разумљив начин. Недвосмислено је ова времешна госпођа увидела да ће музика чинити један од пресудних фактора у формирању глобалног друштва. Увидећемо, дакле, кроз цитирани део несвакидашњег пророчанства, да је реч управо о овом, савременом добу... Баба Здравка:     То се

Svadba kao tezgomuzikološki manifest

     Muzika mora biti prilagođena! Tom izjavom je Bak Šiški, jevrejski tezgomuzikolog iz Pojata kod Ćićevca zaključio svoje obraćanje na poslednjem Simpozijumu tezgomuzikologa u Blacu. Konkretno i nedvosmisleno, Šiški tvrdi da jedino uživo izvedena muzika uspostavlja adekvatan odnos između muzičkog dela i slušaoca, i da kompozicije nastale u muzičkom studiju* moraju biti prepravljene, modifikovane i konkretizovane kako bi opažaj slušaoca bio olakšan a pre svega pravilan. Dakle, i muzika mora biti pravilna! Postupak "ispravljanja" muzike se naziva ćirilizacija. Ćirilizacija se odnosi na skup muzičkih izmena u odnosu na originalno snimljenu muzičku numeru reflektovanih na estetskom, aranžmanskom, formalnom, harmonskom, melodijskom i svakom drugom planu. Praktično, nukleus ovog fenomena je nikao u Srbiji, u srcu Šumadije. Nikao je u jedinom adekvatnom ambijentu za događanje muzike-na tezgi**. Najnapredniji i najkompleksniji produkt tezge jeste svadba, tj. muzičko zbivanje po