Пређи на главни садржај

Videalno u muzici


            Čibutkovica kraj Lazarevca je nedavno imala čast da ugosti najvrhunskije vrhovne stručnjake iz oblasti tezgomuzikologije. Tema: "Videalno u muzici". Za naš magazin je sa Bakom Šiškim, predsednikom Udruženja Tezgomuzikologa, razgovarao Aleksandar Mitrović Acart:
            Dobar dan, gospodine Šiški. Za početak, kako tumačite toliko naglašeno povećanje broja pevača i pevačica u Srbiji?
            Prema poslednjem popisu iz 2011. godine, u Srbiji živi oko 7 miliona i 200 hiljada stanovnika. Registrovano je oko 4 i po miliona pevača, 3 miliona i 300 hiljada spisatelja, kao i  milion i po gitarista. Po ovome smo unikatna tačka na globusu. Tumačim to kao pozitivno. Prirodna potreba čoveka je da peva i slika se za televiziju, i tako je od vajkada.Sigurno je to da nikome nije životni ideal da radi na šalteru ili vozi trolejbus. I ja bih pevao da nisam školovan!
            Spominjete slikanje za televiziju. Tu se, između ostalog, podrazumeva i muzički spot. Ovaj simpozijum je nazvan "Videalno u muzici". Imate li Vi recept za "videalan" spot?
            Imam. Za pevačice postoji jedno i univerzalno rešenje, uz sitne varijacije. Za pevače postoje dve opcije u zavisnosti od žanra tj. da li je reč o narodnoj i zabavnoj pesmi. To će i spot bitno odrediti. Recimo da ste priklonjeni zabavnom žanru. Vaš videalni spot treba izgledati ovako:
            Recimo da se numera zove "Vredela si, znaj" ili "Dok bila si tu".
            Spot počinje bez muzike. Pljusak je. Počinje muzika i On baulja po ulicama. Uz pevanje nalik šaptanju, gotovo da cvili što je kod Nje uprskao stvar. Pod krupnim kapima kiše, mokar kao kuče, On proklinje sudbu svu. Obavezno razgrnute majice koja ima nekakav nelogičan i bespotreban natpis (u dnu kadra potpišete modni brend koji Vam je obukao oba glavna učesnika spota). Ova situacija se smenjuje sa kadrovima gde i Ona pati (takođe noseći neku nelogično predugačku majicu ili rupičasti džemper) i vrpolji se u krevetu, grleći jastuk neprestano. Posteljina po kojoj se gospođica prenemaže mora biti što belja kako bi fleke od razmazane šminke (jer u spotovima je pravlino da se leži u krevetu potpuno našminkan) bile što drastičnije. To simbolizuje Njenu nadolazeću, crnu, sudbu bez Njega i jedino joj je rešenje da se baci u 'ladnu Moravu. Dakle, ona cmizdri i bacaka se što se pretapa u kadar gde on već raspadnut od alkohola, i uz tamne naočare ispod kojih puze podočnjaci, nebezbedno i prebrzo upravlja kakvim glomaznim vozilom vijugavim li putem. Pošto je terenac pozajmljen za potrebe spota obavezno je ispisati ime sponzora u dnu kadra. Naravno, On sve vreme peva i kuka, čak i kad jednom rukom nateže flašu koja se prikazuje u krupnom planu u kadru koji traje gotovo dve sekunde. Ovo je odlično mesto za prikazivanje datog sponzora koji proizvodi neko mrljavo piće koje niko i nikad ne bi ni kupio da se ne slika po spotovima. Inače, kadrovi se moraju smenjivati prebrzo i bez logike jer je ovo spot koji bi trebalo da bude funkcionalan i bez tona jer je samim sobom univerzalan i primenljiv za mnoge pop pesme. Računajte da u jednoj sekundi mora da prošeta bar dva kadra, osim ako ne želite da izgleda kao da ga je režirao Ingmar Bergman. Dalje, kadrovi se ubrzavaju. Njegovo terensko vozilo sumanuto vrluda po vododerinama (snimljeno iz helikoptera ili pozajmljeno iz nekog filma o ratu u Vijetnamu). Ona u sobi beloj, i uz kompletno beli nameštaj i glomazan šljašteći luster nad glavom, onako razmazana čupa kosu i vrišti bacakajući jastuke kojih u ovom kadru ima više. Refren, uz konstantno ubrzavanje kadrova, stopira sliku usporenim udarcem Njegove pesnice u zid od cigle a odmah zatim sledi Njen pokušaj da ustane sa Francuskog kreveta koji ne uspeva jer više nema snage za to. Za predstojeći foršpil na buzukiju (koji se desio i pre prve strofe za vreme pljuska) prikazuje se njihovo prethodno zajedničko letovanje na Tasosu. Kadrove za ovo pozajmiti sa reklame neke turističke agencije a srećan par umontirati preko. Provući sve to kroz filtere kako bi izgledalo da je snimljeno mobilnim telefonom.
            Druga strofa. Muzički, desio se tonalni skok za veliku sekundu naviše. Za snimanje slike zgodno je izabrati noćne kadrove Mosta preko Ade. On dovoljno svetluca i predstavlja civilizaciju u koju se On vratio da odkuka drugi deo pesme. Vrativši se u narod, On pokušava da je nazove ali Ona ni da čuje da se javi. (Zumirajući telefon naglasiće se sponzorstvo mobilnog operatera). Snimajući brzi hod reke pod nogama pevača (koji traži đavola pa hoda po ivici mosta) reditelj će iskusno podvući mesto gde se On bori sa suicidnim mislima. Nju treba prikazivati manje u preostalom delu pesme jer je sad drama da li će On opstati ili baciti kašiku. Pevač treba da se lupa u grudi (sad ima drugu majicu), upućuje poglede ka nebu. No, sve je to badava. Upao je u loše društvo, kocka mu uzela um. Njuške lokalnih političara u ulogama kockara su adekvatne da se slikaju za spot kako sa pevačem potežu poker. Obavezno ispisati ime kazina koji se ponudio da ustupi salu za ovakve scene. Dok je patio, On je je vozio kola po čistom vazduhu, igrao na kiši i razgledao mostove, a sada je i zdravlje urušio obitavanjem u zadimljenim i mračnim prostorima. U drugom refrenu vrag već odnosi šalu. Na sred ulice Njega privodi policija na očigled svih i Nje koja u prolasku okreće glavu od njega i obara pogled u društvu svog novog mladića. Kraj.
            Odlično! Nadam se da će biti prilike da porazgovaramo o ženskoj varijanti muzičkog spota. Za kraj: da li smatrate da u muzici koja je predmet tezgomuzikoloških proučavanja primarnost ima vizuelno ili auditivno, tj. da li je u muzici važnija slika ili zvuk?
            Nedvosmisleno, u muzici je muzika sporedna stvar. Izgled sajta, izgled vizit-karti, izgled članova benda, izgled instrumenata, izgled spotova i snimaka sa tezgomuzikoloških događanja, čak i izgled kombija čine multuplikovanu i veliku SLIKU, nasuprot jednom i malom ZVUKU. Tezgomuzikologija tvrdi da vizuelnom muzika dođe kao kolateralna šteta.


Aleksandar Mitrović Acart


(Tekst br. 4 objavljen u časopisu ETNOUMLJE) 



Коментари

Популарни постови са овог блога

PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka

             PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka (1000 zašto i 500 zato) Verzija 18.0 -predpogovor- PRAKTIKUM je tekst u nastajanju koji predstavlja rafiniranu posledicu dugogodišnjeg PRAKTIčnog i teoretskog (UMnog) bavljenja autora muzikom. Samim tim čini nezaobilaznu tačku svakog današnjeg muzičara koji želi da živi od sviranja (i pored toga zida kuću, hrani širu familiju i letuje u Tusrkoj i to svake godine). PRAKTIK UM je definitivno najPRAKTIčnije i najpametnije (UMno) rešenje za najraznovrsnije muzičke situacije koje vas mogu zadesiti prilikom (re)produkovanja muzike. Dakle, ovaj spis će vam za bezobrazno kratko vreme razbiti dileme i trileme muzičke i šire muzičke prirode, dati najkorisnija rešenja bez ostavljanja mesta za alternativu i otkriti najpravije puteve ka udebljanju vašeg novčanika uz krajnje malu ili gotovo nikakvu potrebu za poznavanjem instrumenta ili sviranja i pevanja. Recite DOSTA raznolikim akademijama i

Баба Здравкино пророчанство

У темељу новопечених рушевина штале, у месту Сирча код Краљева, пронађен је давно закопан, индикативан запис. На овој локацији, где је овдашњи бизнисмен Томица Миковић - Тоза Лењи отпочео са изградњом дискотеке ФЛЕШ ЊУ, у шареном ковчежићу, међу неколицином мање важних приватних ствари, нађен је спис из 1924. године! Запис је начинио тадашњи сеоски учитељ, Слава Митић, и представља оновремену претечу данашњег интервјуа са дотичном Баба Здравком, која је после пада са кобиле на главу била склона очигледно предсказујућим изјавама. Занимљивост је то што је баба Здравка (која је преминула у дубокој старости 1927. године) дух надолазећих времена приповедала кроз призму музике, описујући будуће феномене и жанрове на себи разумљив начин. Недвосмислено је ова времешна госпођа увидела да ће музика чинити један од пресудних фактора у формирању глобалног друштва. Увидећемо, дакле, кроз цитирани део несвакидашњег пророчанства, да је реч управо о овом, савременом добу... Баба Здравка:     То се

Svadba kao tezgomuzikološki manifest

     Muzika mora biti prilagođena! Tom izjavom je Bak Šiški, jevrejski tezgomuzikolog iz Pojata kod Ćićevca zaključio svoje obraćanje na poslednjem Simpozijumu tezgomuzikologa u Blacu. Konkretno i nedvosmisleno, Šiški tvrdi da jedino uživo izvedena muzika uspostavlja adekvatan odnos između muzičkog dela i slušaoca, i da kompozicije nastale u muzičkom studiju* moraju biti prepravljene, modifikovane i konkretizovane kako bi opažaj slušaoca bio olakšan a pre svega pravilan. Dakle, i muzika mora biti pravilna! Postupak "ispravljanja" muzike se naziva ćirilizacija. Ćirilizacija se odnosi na skup muzičkih izmena u odnosu na originalno snimljenu muzičku numeru reflektovanih na estetskom, aranžmanskom, formalnom, harmonskom, melodijskom i svakom drugom planu. Praktično, nukleus ovog fenomena je nikao u Srbiji, u srcu Šumadije. Nikao je u jedinom adekvatnom ambijentu za događanje muzike-na tezgi**. Najnapredniji i najkompleksniji produkt tezge jeste svadba, tj. muzičko zbivanje po