Čibutkovica kraj
Lazarevca je nedavno imala čast da ugosti najvrhunskije vrhovne stručnjake iz
oblasti tezgomuzikologije. Tema: "Videalno u muzici". Za naš magazin
je sa Bakom Šiškim, predsednikom Udruženja Tezgomuzikologa, razgovarao
Aleksandar Mitrović Acart:
Dobar dan,
gospodine Šiški. Za početak, kako tumačite toliko naglašeno povećanje broja
pevača i pevačica u Srbiji?
Prema
poslednjem popisu iz 2011. godine, u Srbiji živi oko 7 miliona i 200 hiljada
stanovnika. Registrovano je oko 4 i po miliona pevača, 3 miliona i 300 hiljada spisatelja,
kao i milion i po gitarista. Po ovome
smo unikatna tačka na globusu. Tumačim to kao pozitivno. Prirodna potreba
čoveka je da peva i slika se za televiziju, i tako je od vajkada.Sigurno je to
da nikome nije životni ideal da radi na šalteru ili vozi trolejbus. I ja bih
pevao da nisam školovan!
Spominjete slikanje za televiziju.
Tu se, između ostalog, podrazumeva i muzički spot. Ovaj simpozijum je nazvan "Videalno
u muzici". Imate li Vi recept za "videalan" spot?
Imam. Za pevačice postoji jedno i univerzalno rešenje, uz
sitne varijacije. Za pevače postoje dve opcije u zavisnosti od žanra tj. da li
je reč o narodnoj i zabavnoj pesmi. To će i spot bitno odrediti. Recimo da ste
priklonjeni zabavnom žanru. Vaš videalni spot treba izgledati ovako:
Recimo da se numera zove "Vredela si, znaj" ili
"Dok bila si tu".
Spot počinje bez muzike. Pljusak je. Počinje muzika i On baulja
po ulicama. Uz pevanje nalik šaptanju, gotovo da cvili što je kod Nje uprskao
stvar. Pod krupnim kapima kiše, mokar kao kuče, On proklinje sudbu svu.
Obavezno razgrnute majice koja ima nekakav nelogičan i bespotreban natpis (u
dnu kadra potpišete modni brend koji Vam je obukao oba glavna učesnika spota). Ova
situacija se smenjuje sa kadrovima gde i Ona pati (takođe noseći neku nelogično
predugačku majicu ili rupičasti džemper) i vrpolji se u krevetu, grleći jastuk
neprestano. Posteljina po kojoj se gospođica prenemaže mora biti što belja kako
bi fleke od razmazane šminke (jer u spotovima je pravlino da se leži u krevetu
potpuno našminkan) bile što drastičnije. To simbolizuje Njenu nadolazeću, crnu,
sudbu bez Njega i jedino joj je rešenje da se baci u 'ladnu Moravu. Dakle, ona
cmizdri i bacaka se što se pretapa u kadar gde on već raspadnut od alkohola, i
uz tamne naočare ispod kojih puze podočnjaci, nebezbedno i prebrzo upravlja
kakvim glomaznim vozilom vijugavim li putem. Pošto je terenac pozajmljen za
potrebe spota obavezno je ispisati ime sponzora u dnu kadra. Naravno, On sve
vreme peva i kuka, čak i kad jednom rukom nateže flašu koja se prikazuje u
krupnom planu u kadru koji traje gotovo dve sekunde. Ovo je odlično mesto za
prikazivanje datog sponzora koji proizvodi neko mrljavo piće koje niko i nikad
ne bi ni kupio da se ne slika po spotovima. Inače, kadrovi se moraju smenjivati
prebrzo i bez logike jer je ovo spot koji bi trebalo da bude funkcionalan i bez
tona jer je samim sobom univerzalan i primenljiv za mnoge pop pesme. Računajte
da u jednoj sekundi mora da prošeta bar dva kadra, osim ako ne želite da izgleda
kao da ga je režirao Ingmar Bergman. Dalje, kadrovi se ubrzavaju. Njegovo
terensko vozilo sumanuto vrluda po vododerinama (snimljeno iz helikoptera ili
pozajmljeno iz nekog filma o ratu u Vijetnamu). Ona u sobi beloj, i uz
kompletno beli nameštaj i glomazan šljašteći luster nad glavom, onako razmazana
čupa kosu i vrišti bacakajući jastuke kojih u ovom kadru ima više. Refren, uz
konstantno ubrzavanje kadrova, stopira sliku usporenim udarcem Njegove pesnice
u zid od cigle a odmah zatim sledi Njen pokušaj da ustane sa Francuskog kreveta
koji ne uspeva jer više nema snage za to. Za predstojeći foršpil na buzukiju
(koji se desio i pre prve strofe za vreme pljuska) prikazuje se njihovo
prethodno zajedničko letovanje na Tasosu. Kadrove za ovo pozajmiti sa reklame
neke turističke agencije a srećan par umontirati preko. Provući sve to kroz
filtere kako bi izgledalo da je snimljeno mobilnim telefonom.
Druga strofa. Muzički, desio se tonalni skok za veliku
sekundu naviše. Za snimanje slike zgodno je izabrati noćne kadrove Mosta preko
Ade. On dovoljno svetluca i predstavlja civilizaciju u koju se On vratio da
odkuka drugi deo pesme. Vrativši se u narod, On pokušava da je nazove ali Ona
ni da čuje da se javi. (Zumirajući telefon naglasiće se sponzorstvo mobilnog
operatera). Snimajući brzi hod reke pod nogama pevača (koji traži đavola pa
hoda po ivici mosta) reditelj će iskusno podvući mesto gde se On bori sa
suicidnim mislima. Nju treba prikazivati manje u preostalom delu pesme jer je
sad drama da li će On opstati ili baciti kašiku. Pevač treba da se lupa u grudi
(sad ima drugu majicu), upućuje poglede ka nebu. No, sve je to badava. Upao je
u loše društvo, kocka mu uzela um. Njuške lokalnih političara u ulogama kockara
su adekvatne da se slikaju za spot kako sa pevačem potežu poker. Obavezno ispisati
ime kazina koji se ponudio da ustupi salu za ovakve scene. Dok je patio, On je
je vozio kola po čistom vazduhu, igrao na kiši i razgledao mostove, a sada je i
zdravlje urušio obitavanjem u zadimljenim i mračnim prostorima. U drugom
refrenu vrag već odnosi šalu. Na sred ulice Njega privodi policija na očigled
svih i Nje koja u prolasku okreće glavu od njega i obara pogled u društvu svog
novog mladića. Kraj.
Odlično! Nadam se da će biti prilike
da porazgovaramo o ženskoj varijanti muzičkog spota. Za kraj: da li smatrate da
u muzici koja je predmet tezgomuzikoloških proučavanja primarnost ima vizuelno
ili auditivno, tj. da li je u muzici važnija slika ili zvuk?
Nedvosmisleno,
u muzici je muzika sporedna stvar. Izgled sajta, izgled vizit-karti, izgled
članova benda, izgled instrumenata, izgled spotova i snimaka sa
tezgomuzikoloških događanja, čak i izgled kombija čine multuplikovanu i veliku
SLIKU, nasuprot jednom i malom ZVUKU. Tezgomuzikologija tvrdi da vizuelnom
muzika dođe kao kolateralna šteta.
Aleksandar
Mitrović Acart
(Tekst br. 4 objavljen u časopisu ETNOUMLJE)
Коментари
Постави коментар