Пређи на главни садржај

Grobar ljubavi moje

    Aleksandar Mitrović Acart je u Tezgomuzikološkom institutu u Čibutkovici nedavno razgovarao sa vodećim tezgomuzikologom Balkana, Bakom Šiškim, na temu Videalno u muzici.
    U selu Mozgovo kod Aleksinca, gostujući kod doktora Šiškog, nastavljamo intervju.
    Poštovanje, gospodine Šiški. U ime magazina  ''Etnoumlje'' zahvaljujem na pristanku da u Vašem ''Studiju za muzičko-svinjske eksperimente'', nastavimo sa analiziranjem recepta za režiranje univerzalno-uspešnog spota za vokalno-instrumentalnu numeru ženskog izvođača. Pre nego što počnemo, primetio sam pozamašan broj različitih sorti svinja u dvorištu Vašeg ateljea. Rekli ste da su to ''eksperimentalne svinje''. Možete li da pojasnite našim čitaocima vezu između muzike i svinja?
    Dobar dan i Vama Acarte i dobro se snašli. U medicini se koriste eksperimentalni pacovi jer imaju najsličnije reakcije ljudskim na određene supstance i medikamente. Kada su proizvodi savremene tezgomuzikološke narodne i pop produkcije u pitanju, posle dugog niza ispitivanja došao sam do nedvosmislenog zaključka: svinje imaju najsličniju reakciju ljudskoj. Možda i ljudskiju od ljudske!Govorim o estetskom senzibilitetu, opažanju harmonskih progresija, potrebi za šturim i nerazvijenim melodijskim linijama, naklonjenosti ka opštim mestima u orkestraciji itd. Čak je ustanovljeno da, na primer, rasa Durok značajno pozitivnije reaguje na foršpile svirane na zurli u odnosu na druge rase; Berkšir neguje strast ka polukadencama na dominanti i harmonikaškoim partijama; a upravo analitički groktaji Mangulice nepogrešivo ocenjuju kompaktnost i sažetost neke novonastale pesme i njenu pogodnost sa opštenarodno korišćenje na primenjenim tezgomuzikološkim aktivnostima u vidu svadbi, krštenja, veridbi i sl. Novonastali naučni rad ''Studijska svinja'' se zalaže za to da bi svaki muzički studio koji se bavi komponovanjem, aranžiranjem i produkcijom tezgomuzikoloških pesama uopšte, trebalo da ima svoju ''studijsku svinju''. Ova svinja bi bila glavni etalon pri finaliziranju datog slušnog proizvoda za širu upotrebu. 'Oćete domaću šljivovicu?
    Ne, zahvaljujem. Pre ostalog, želim Vam sreću sa novim projektom koji će, bez svake sumnje, doprineti grananju tezgomuzikologije i dati praktične rezultate. No, mislim da je sada trenutak da pređemo na temu razgovora: ženski spot.
    Da. Pre svega bitno je shvatiti kompleksne rediteljske zahteve za pevačicu tj. glumicu: prenemaganje. Ona u spotu mora da se cimata, grli crvene jastuke na postelji beloj, bacaka se kao prilikom strujnog udara, ronza suze krokodilske, valja se po kožnim sedištima skupocenih automobila, gađa pikslom ogledala i u poslednjem refrenu razbije flašu nekog lažnog viskija o stub. Naravno, svaki enterijer gde se snima pod obavezno mora imati stub na sred srede jer je to umetnički krik reditelja. Kao drugo, mora se shvatiti da postoji sloj slike i sloj zvuka, i ovi slojevi ne bi trebalo da budu analogni tj. u međusobnoj vezi. Princip kamere-prikaži sliku koju pevaš, je zastareo i gotovo retrogradan. Kod ženskog spota je primarno prisustvo konstantne dramatičnosti, kao i ubrzavanje kadrova. Same boje ovde igraju drastično važniju ulogu nego u muškom spotu. Treba konstatovati da dramaturgija zenskog spota ne mora slediti kulminativnu, kao ni kumulativnu logiku. Sigurno nećete rakijicu? Ja pek'o!
    Ne, hvala. U prethodom razgovoru ste pominjali mnoštvo brendova koji bi se reklamirali u muškom spotu: skupocena pića, mobilni operateri, garderoba itd. Da li je to i ovde slučaj?
    Upravo je suprotno. Žena je ta kojoj je samo ljubav nasušno potrebna. To što se Ona u spotu benavi po skupom francuskom krevetu je samo zbog reklame za fabriku nameštaja iz Obreža. I to što samostalno gustira litar konjaka, troši skupocenu šminku dok crta slomljena srca po kupatilskom ogledalu koje razbija u poslednjem refrenu ili se uvija pored novog BMW je od muke, a ne od potrebe ili obesti. Izlišno je pomenuti da joj je neophodan i skopocen telefon optočen u zlaćane cirkone koje vole devojčice iz sedmog razreda kako bi tu buljila očekujući da joj On, pripit iz kafane, dobaci patetičan i opšteprepričan stih, pre nego što nastavi da dernekuje po stolovima dok ona, sirotica, prži oči od plakanja kao u narodnoj pesmi. Simbolika je svakako ta da Njoj ništa od toga ne bi bilo potrebno osim Njega koji tumara po kladionicama i bircuzima. Naravno, pravilno je samo da duž celog trajanja spota stoji jedino reklama za veš koji ona sa ponosom stidljivo sve vreme nosi. Shvatamo da je tekovina prošlog veka da se u spotu glumi odeven. Ne znam što nećete rakiju...
    Hvala, ne pijem. Obzirom na to da ste pominjali besmislenost povezivanja, naslojavanja i redosleda radnji, upitaću Vas da bar objasnite glavne punktove u spotu.
    Dakle, preporuka je da se pre 6-og sekunda ne pojavljuje dama u ulozi donosioca radnje, bez obzira koji to muzički segment bio u vokalno-instrumentalnom delu koje i služi kao izgovor da bi spot bio snimljen. Ovo se se smatra uvodom u priču a posle toga je kamera zalepljena za nju kao pacov za lepak. Kada se Ona prvi put pojavi kadar zastaje i prerasta u slow-motion koji se ponavlja onoliko puta koliko se puta u pesmi javlja foršpil. To su umetničke intervencije velikih reditelja. Vokalna solistkinja tada mora da bude precizno fenirana uz prisustvo reklame za frizerski salon ''Daca'' iz Meljaka, i da zasija kao lampion uz pomoć šljokica oko očiju koje se jeftino nabavljaju na buvljaku. U samom uvodu i još jednom na polovini spota se može prikazati crveno cveće, obavezno baštensko i obavezno ruže. To označava njenu svežinu dok nije upoznala Njega, Njenu mladost i vedrinu. Sam kraj spota prikazuje isto to cveće, ali sada u uvelom stanju jer je On ''Grobar ljubavi njene'' (to je i naslov pesme), i jer Ona više neće moći da voli i jer joj suze novo more na vrh brda prave itd. Koristiti neki totalni herbicid za oprskavanje pomenutog cveća kako bi na kraju spota ono izgledalo sparušeno i trošno kao srpska ekonomija posle privatizacije. Inače, do druge strofe gospođica-nosilica spota može da u manevrisanju u svojoj sobi - gde žalna bdi, i kupatilu - gde žvrca po ogledalu, nosi kućne papuče. Kada se priča zakomplikuje i kad sve ode do vraga, Ona neće mariti ni što hoda bosa po laminatu u zimsko vreme bez prisustva centralnog grejanja, osim ako je sponzor spota proizvođač TA peći iz Gnojnice kod Doboja. U tom slučaju je poželjno da pored svih vrata i prozora zaigra po jedna dvokilovatašica dok se kamera u prozorskoj daljini gubi prikazujući krupne pahulje snega. Naravno, sneg je napravljen od stiropora i na tom mestu zahvaliti na sponzorstvu fabrici u Jajincima.
    Objasnite nam duboku simboliku boja u ženskom muzičkom spotu.
    Pomenuli smo crvenu, kao simbol krvi, mladosti i života. Bela soba, nameštaj i kupatilo simbolišu Njenu nevinost i čistoću emocija. Celokupna slika je belina sa crvenim ružama, sorte ''Red Berlin'' koja predstavlja njeno srce koje na kraju, avaj, vene. Zahvaliti rasadniku ruža ''Flora Faunić'' iz Šantrovca. Papuče mogu da budu drečavo zelene ili oker boje što predstavlja umetničku intervenciju reditelja ili sindrom namerne greške. TA peći su, naravno, braon, jer ih niko ne bi ni kupio u drugoj boji pa bi reklama bila uzaludna. BMW pored koga se Ona u drugoj polovini pesme krevelji je mat crn što simboliše neminovni mačoizam. S druge strane, oko Njega je sve sivo. I kafane, i kladionice, i ljudi, i podočnjaci, i ker koji je slučajno upao u kadar. U takvo sivilo se na kraju pretvara ono pominjano cveće ako se reditelj seti da ga na vreme oprska totalom.
    Za kraj, koju univerzalnu simboliku nosi ovakav pristup ženskim video-spotovima i da li ima potrebe za variranjem u bilo kom smislu.
    U sve gore pomenuto su slikom utkane antropološke neminovnosti čoveka i čovečijeg, obronci patrijarhalnog nasleđa, prihvaćeni krnji psihološki modeli i precizni zakoni psihovizuelne percepcije. Ako možete to da promenite, u šta sumnjam, onda se može promeniti i pristup režiji spota. Može se varirati samo marka automobila i eventualno sorta cveća, mada je spot i ovakav dovoljno dobar. Publika i onako voli da prepoznaje a ne da upoznaje. Na tom principu i počivaju savremeni tezgomuzikološki proizvodi. A, sekundarni sloj toga, muziku, i onako sklapamo i pakujemo za ''eksperimentalne svinje'' za koje smo naznačili da imaju istovetan estetski opažaj kao i ljudi.
A može sad jedna rakijica?


Aleksandar Mitrović Acart

(Tekst br. 5 objavljen u časopisu ETNOUMLJE)

Коментари

Популарни постови са овог блога

PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka

             PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka (1000 zašto i 500 zato) Verzija 18.0 -predpogovor- PRAKTIKUM je tekst u nastajanju koji predstavlja rafiniranu posledicu dugogodišnjeg PRAKTIčnog i teoretskog (UMnog) bavljenja autora muzikom. Samim tim čini nezaobilaznu tačku svakog današnjeg muzičara koji želi da živi od sviranja (i pored toga zida kuću, hrani širu familiju i letuje u Tusrkoj i to svake godine). PRAKTIK UM je definitivno najPRAKTIčnije i najpametnije (UMno) rešenje za najraznovrsnije muzičke situacije koje vas mogu zadesiti prilikom (re)produkovanja muzike. Dakle, ovaj spis će vam za bezobrazno kratko vreme razbiti dileme i trileme muzičke i šire muzičke prirode, dati najkorisnija rešenja bez ostavljanja mesta za alternativu i otkriti najpravije puteve ka udebljanju vašeg novčanika uz krajnje malu ili gotovo nikakvu potrebu za poznavanjem instrumenta ili sviranja i pevanja. Reci...

PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka, nastavak

(nastavak teksta  http://acartmuzic.blogspot.com/2011/04/praktikum-za-muzicare-22-veka.html ) Bak Šiški, jevrejski tezgomuzikolog iz Pojata napominje i to da je najadekvatniji naziv za muzičku situaciju gde se reprodukovanjem muzike zarađuje novac-TEZGA. Zašto? Muzička situacija je vrlo slična pijačnoj. Imate limeni okvir tj. tezgu gde iznosite paradajz, kupus i šljive. Prodate vaš poljoprivredni proizvod, lovu u džep i aj zdravo. Uzmimo da je sama kafana ili bircuz tezga, gde vi unosite vaš proizvod (u ovom slučaju to je muzika koju svirate umesto onog paradajza), prodate ga i srećni odlazite kući. I vi i kupac Vaše muzike. (Kupci paradajza i šljiva su inače ista ona masa koja Vam udeljuje bakšiš!) Primetii ste da je tezga, dakle, krov ili prostor koji prodaje vaš muzički proizvod, tj. vaš muzički paradajz. Tezga je, vidite, ambijent! Ovde moramo ukazati na konstantno pogrešnu gramatičko-padežnu konstataciju muz...

Баба Здравкино пророчанство

У темељу новопечених рушевина штале, у месту Сирча код Краљева, пронађен је давно закопан, индикативан запис. На овој локацији, где је овдашњи бизнисмен Томица Миковић - Тоза Лењи отпочео са изградњом дискотеке ФЛЕШ ЊУ, у шареном ковчежићу, међу неколицином мање важних приватних ствари, нађен је спис из 1924. године! Запис је начинио тадашњи сеоски учитељ, Слава Митић, и представља оновремену претечу данашњег интервјуа са дотичном Баба Здравком, која је после пада са кобиле на главу била склона очигледно предсказујућим изјавама. Занимљивост је то што је баба Здравка (која је преминула у дубокој старости 1927. године) дух надолазећих времена приповедала кроз призму музике, описујући будуће феномене и жанрове на себи разумљив начин. Недвосмислено је ова времешна госпођа увидела да ће музика чинити један од пресудних фактора у формирању глобалног друштва. Увидећемо, дакле, кроз цитирани део несвакидашњег пророчанства, да је реч управо о овом, савременом добу... Баба Здравка:  ...