Пређи на главни садржај

Adnanovo Putovanje

Adnanovo Putovanje

    Dragi putnici, molimo Vas da vežete svoje pojaseve i pripremite se za Putovanje. Udoban i prijatan let Vam želi pilot aviona - Adnan Teskredžić.
    I zaista, na albumu Putovanja sarajevskog muzičara mladog u kompozitorskim a već stamenog i stasitog u izvođačko - bubnjarskim delatnostima, može se otputovati daleko a uvek biti usidren na Balkanu. Patina domaćeg muzičkog nasleđa će barem kao atmosfera ili umilni lahor prostrujan kavalom Aleksa Petkovskog, sidriti muziku ovog umetnika pozamašne biografije. Muziku koja naginje ka nekom drugom kontinentu i drugačijem žanru. Poput ajvara u izlogu bakalnice u Torontu ili šljivovice u nekoj Čikaškoj kafani, ona će melanhomirisati balkanski, a istovremeno biti svetska...
    Prva kompozicija, Balkan Floods, nas okružuje vodom i utapa u nju. I sam omot izdanja, predstavljen nepreglednim okeanom nad kojim jata ptica odlaze u susret zalazećem Suncu, nagoveštava fluidnost u kojoj i leži ambijentalno - produkcijski pečat albuma. No, vibracija prve numere nije ni bezbrižna ni sevdaški letargična poput korica. Kudikamo je u strepnji, pod blagom tenzijom, dozvoljavajuci frazama i motivima nebalkanskih muzika da se na kratko dosele i ubrzo odu. Možda i prolete poput nacrtanih ptica simbolizujući prolaznost čina putovanja. Napetost je potpomognuta i monologom iz poznatog filma (drugi lik se naslućuje) kulminirajući kratkom i repetitivnom klavirskom frazom, u sve glasnijoj dinamici. Ležeći pedal klavira nam neodoljivo donosi utisak statičnosti - zaglavljenosti u balkanasko blato. Sve to do nekog ponovnog izleta - putovanja u neki drugi žanr. Takav momenat se dešava na polovini ove osmominutne numere vođen solo momentom lead synth-a u visokom registru, podsećajući upravo na let pomenutom Teskeredžićevom letelicom. U nastavku kompozicije se ponovo javlja govor kao osvešujući nemuzički element, kao i motivi poznatih muzika koje na izvestan način uzemljuju album, inače spreman da poleti. Završava solom na bubnju posle koga ostaje samo eho dešavanog monologa: Stay alive...
    Druga pesma na albumu, 7/8 For My Father, premijerno donosi simboliku broja sedam koji se čak tri puta javlja u naslovima albuma koji sadrži osam pesama. U drugoj numeri zvuk pliva u već opisanom ambijentu - adnanizmu, koji je i značka ovog izdanja. Ovde treba pomenuti da je stožer čitave ove muzike formacija džez trija: bubanj - kontrabas tj.bas gitara - klavir. Sa druge strane, povremeno se dešava i energetski ekvivalent sa, recimo, delima Havasija (mađarski pijanista i kompozitor tzv. moderne klasične muzike). Druga pesma, već, muzičko - motivski, po odabiru instrumenata, čak i po emotivnoj gravitaciji, sa namerom upućuje na legendarnu numeru Ohrid, Vasila Hadžimanova koja, iz tri dela, ( Intro, Ohrid i Outro) sledi u nastavku.
    Na izdanju, koje nas uranja u vrlo ujednačen ugođaj i produkciju celim svojim trajanjem, važno je pomenuti boje zvukova tj. odabir instrumentarijuma. U vezi sa ovim je i simpatična alternativna tema na fretless bas gitari u 7/8 For My Father, koju je odsvirao Lordan Muzaferija. Takođe, iskustveno je i sa merom korišćen saksofon u rukama Mirze Frljaka, odeven u adekvatnu reverberaciju, izmeštajući album Putovanja prostorno i vremenski. Nije ni slučajno to što se na izdanju električne gitare Vedrana Tomičića i Bojana Dizdarevića javljaju umereno i to mahom u kompozicijama zapadnije orijentacije. Bez furioznih solaža već ambijentalne i jednom nogom u džezu, uvek su u službi muzike koja promoviše tematsku građu nasuprot improvizacija.
    Sedma kompozicija na albumu, naziva 7:19 AM jedina nosi žig gitare kao primarnog instrumenta. Spontana, naizgled kao letimično osmišljena improvizacija na motivskoj građi prethodne pesme, donosi osvežavajući momenat pred završnicom albuma. I ovde, kao i tokom čitavog izdanja, Senko Salihbegović svojim električnim klavirom nepretenciozno i korisno, a u maniru ambijentalne muzike ili laganog džeza, sa merom popunjava veliki zvučni prostor. Prostor meren u oktavama - muzička crna rupa, nastanjen između laga bas gitare i sopran saksofona (ili, na primer, kavala) spreman da proguta manje iskusnog pijanistu ili gitaristu.
    Numera October 7th, povremeno obavijena skramom dijaloga iz filma Tristan i Izolda, leži na pedalnoj harmoniji Ha mola. Ono što nalazimo u ovoj, kao i u još kojim pesmama ovog izdanja, je ostinato bas gitare čiji perpetuum mobile čini zaštitini znak ovog zavežljaja muzike.
    Album Putovanja, Adnana Teskeredžića, završava radio edit verzijom pesme Balkan Floods, kojom je (u dužoj verziji) i započeo.
    Zanatski - instrumentalno gledano, retkost je da je bubnjar istovremeno i kompozitor albuma. Tkača ove inteligentno smišljene celine odlikuje široko poznavanje muzike: forme, aranžiranja, harmonije, instrumenata; kao i iskustvo u sviranju različitih žanrova. Bez preambicioznih solaža već sa jasnom idejom u službi muzike. Čak jedina naznaka da je album bubnjarski leži u miks-u gde je bubanj blago podignut, što je diskretan i dovoljan znak. Deonice na ovom instrumentu su uglavnom džez i modernog fjužn usmerenja ali nisu podlegle ispraznosti presviravanja i trovanja pesme suvišnim akcentima. Čuje se njihovo savremeno i školovano postavljanje i naslućuju uzori i edukatori koji su uzidani u deo sviračkog umeća Adnana Teškeredžića.
    Poštovani putnici, avion je upravo sleteo i možete odvezati svoje sigurnosne pojaseve. Ovim je putovanje završeno. Hvala!
    Putovanje Adnana Teškeredžića je upravo otpočelo!

Aleksandar Mitrović Acart

Коментари

Популарни постови са овог блога

PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka

             PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka (1000 zašto i 500 zato) Verzija 18.0 -predpogovor- PRAKTIKUM je tekst u nastajanju koji predstavlja rafiniranu posledicu dugogodišnjeg PRAKTIčnog i teoretskog (UMnog) bavljenja autora muzikom. Samim tim čini nezaobilaznu tačku svakog današnjeg muzičara koji želi da živi od sviranja (i pored toga zida kuću, hrani širu familiju i letuje u Tusrkoj i to svake godine). PRAKTIK UM je definitivno najPRAKTIčnije i najpametnije (UMno) rešenje za najraznovrsnije muzičke situacije koje vas mogu zadesiti prilikom (re)produkovanja muzike. Dakle, ovaj spis će vam za bezobrazno kratko vreme razbiti dileme i trileme muzičke i šire muzičke prirode, dati najkorisnija rešenja bez ostavljanja mesta za alternativu i otkriti najpravije puteve ka udebljanju vašeg novčanika uz krajnje malu ili gotovo nikakvu potrebu za poznavanjem instrumenta ili sviranja i pevanja. Recite DOSTA raznolikim akademijama i

Баба Здравкино пророчанство

У темељу новопечених рушевина штале, у месту Сирча код Краљева, пронађен је давно закопан, индикативан запис. На овој локацији, где је овдашњи бизнисмен Томица Миковић - Тоза Лењи отпочео са изградњом дискотеке ФЛЕШ ЊУ, у шареном ковчежићу, међу неколицином мање важних приватних ствари, нађен је спис из 1924. године! Запис је начинио тадашњи сеоски учитељ, Слава Митић, и представља оновремену претечу данашњег интервјуа са дотичном Баба Здравком, која је после пада са кобиле на главу била склона очигледно предсказујућим изјавама. Занимљивост је то што је баба Здравка (која је преминула у дубокој старости 1927. године) дух надолазећих времена приповедала кроз призму музике, описујући будуће феномене и жанрове на себи разумљив начин. Недвосмислено је ова времешна госпођа увидела да ће музика чинити један од пресудних фактора у формирању глобалног друштва. Увидећемо, дакле, кроз цитирани део несвакидашњег пророчанства, да је реч управо о овом, савременом добу... Баба Здравка:     То се

Svadba kao tezgomuzikološki manifest

     Muzika mora biti prilagođena! Tom izjavom je Bak Šiški, jevrejski tezgomuzikolog iz Pojata kod Ćićevca zaključio svoje obraćanje na poslednjem Simpozijumu tezgomuzikologa u Blacu. Konkretno i nedvosmisleno, Šiški tvrdi da jedino uživo izvedena muzika uspostavlja adekvatan odnos između muzičkog dela i slušaoca, i da kompozicije nastale u muzičkom studiju* moraju biti prepravljene, modifikovane i konkretizovane kako bi opažaj slušaoca bio olakšan a pre svega pravilan. Dakle, i muzika mora biti pravilna! Postupak "ispravljanja" muzike se naziva ćirilizacija. Ćirilizacija se odnosi na skup muzičkih izmena u odnosu na originalno snimljenu muzičku numeru reflektovanih na estetskom, aranžmanskom, formalnom, harmonskom, melodijskom i svakom drugom planu. Praktično, nukleus ovog fenomena je nikao u Srbiji, u srcu Šumadije. Nikao je u jedinom adekvatnom ambijentu za događanje muzike-na tezgi**. Najnapredniji i najkompleksniji produkt tezge jeste svadba, tj. muzičko zbivanje po