Пређи на главни садржај

Don Kipper - Seven Sisters

Virus kosmopolitskog kulturoljublja

Seven Sisters je naziv poslednjeg albuma britanskog sastava Don Kipper. Ovaj, mnogo puta nagrađivan, polinacionalni sedmočlani sastav pronosi tradicionalnu muziku severno-istočnog Londona. To jest, muzičko klupko stacionirano na ovoj tački, a satkano od turskih, grčkih, bugarskih, makedonskih i klezmerskih tonova, skala i boja; moderno tumačenih tradicionalnih ritmova kao i bravuroznog poznavanja instrumenata i raznolikih načina pevanja. Dakle, ova vrlo nelondonska muzika pitkih i brzo smenjivanih tema i aranžmanskih slika uspešno raspšuje lepršavi kosmopolitski virus. Album neobično dugog trajanja za današnje pojmove (preko sat vremena) koji nam Don Kipper poklanja jeste celina srčanih i predanih deonica, žestoko slikovitih rešenja i obilja autohtonih ritmičkih obrazaca nestandardno brušenih.
U luku izdanja Seven Sisters uplovljavamo pesmom Welcome. Na uvodni oud Tima Karpa se nadovezuje orijentalnim načinom otpevani tekst Dunje Botic a kasnije i netemperovana klezmeroidna violina Endrjua Gormana - osnivača ovog sastava a inače priznatog kompozitora muzike brojnih kratkometražnih filmova. Prva numera na svojevrstan način predstavlja potpuri ploče kumulativno nanoseći muzičke stilove i gruvove. Ova etno - uvertira, nas postepenim ubrzavanjem tempa i zgušnjavanjem akcenata neprimetno zavodi pre svega unisonim ritmičkim motivom kontrabasa (Džejmi Benzis) i bubnja (Tim Dojl). Naposletku, ovu igru razbija impresivno odsvirana partija ouda potpuno neslućeno nas uvodeći u novi pamtljivi motiv ritam sekcije. Nameće se asocijacija na plemenskog vrača koji katarzira tokom obreda. Utisak potpomaže i svojevrstan hor (sastavljen od članova benda) koji sa vođom rituala peva repetitivni pentatonski motiv. Množenjima, naslojavanjima i ubrzavanjima numera se raspada u samo jedan unisoni ton na kraju.
Kompozicija pod brojem tri, Doina - Evin Terkisher, nas dočekuje klarinetom imresivno izvajanog tona koji svira profesor Danijel Guli (takođe, osnivač sastava). Plivajući nad rubatom, retko čute preciznosti u artikulaciji i brojnih nijansi u dinamici, može nas podsetiti na uvodne partije Bokija Miloševića. Podloga je harmonika sama a violina svirana skoro naški čini se bliska onoj koju dodiruju garavi prsti u nekoj kafani pri vrhu Skadarlije. Dala bi se povući i analogija sa poljskim bendom Kroke koji svoju inspiraciju nalazi upravo u balkanskim tradicionalima.
No, specifukum albuma Seven Sisters jeste - ritam. Primer je razuđeni turcisoidni deveto-osminski model u drugoj pesmi na izdanju (zanimljivost je nesporna analogija sa Stojinom pesmom Evropa). Ili: neodoljivo igriv džonzornovski ritmički koncept pesme Cassenbaumer Sher. Čućemo i uticaje Asian Dub Foundation-a u pesmi Min Orkizese, kao rasterećenu miksturu italijanske tarantele i bugarskog estama (br. 9 - Gambrinus).
Zaključak je da ova mamljiva, sadržajna i sa kompozitorsko-aranžerskog gledišta vrlo kompleksna celina nudi značajno tumačenje muzika sa drugog kraja sveta. Pristup koji pod neminovnim pečatom zapadne civilizacije i savremenog doba zrači jasnu kosmopolitsku poruku negirajući spektar akulturoloških tekovina istog kapitalističkog sveta. Reklo bi se da Don Kipper inkubira virus globalnog kulturoljublja koji nam slušanjem albuma Seven Sisters prenosi.


Aleksandar Mitrović Acart

Коментари

Популарни постови са овог блога

PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka

             PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka (1000 zašto i 500 zato) Verzija 18.0 -predpogovor- PRAKTIKUM je tekst u nastajanju koji predstavlja rafiniranu posledicu dugogodišnjeg PRAKTIčnog i teoretskog (UMnog) bavljenja autora muzikom. Samim tim čini nezaobilaznu tačku svakog današnjeg muzičara koji želi da živi od sviranja (i pored toga zida kuću, hrani širu familiju i letuje u Tusrkoj i to svake godine). PRAKTIK UM je definitivno najPRAKTIčnije i najpametnije (UMno) rešenje za najraznovrsnije muzičke situacije koje vas mogu zadesiti prilikom (re)produkovanja muzike. Dakle, ovaj spis će vam za bezobrazno kratko vreme razbiti dileme i trileme muzičke i šire muzičke prirode, dati najkorisnija rešenja bez ostavljanja mesta za alternativu i otkriti najpravije puteve ka udebljanju vašeg novčanika uz krajnje malu ili gotovo nikakvu potrebu za poznavanjem instrumenta ili sviranja i pevanja. Reci...

Svadba kao tezgomuzikološki manifest

     Muzika mora biti prilagođena! Tom izjavom je Bak Šiški, jevrejski tezgomuzikolog iz Pojata kod Ćićevca zaključio svoje obraćanje na poslednjem Simpozijumu tezgomuzikologa u Blacu. Konkretno i nedvosmisleno, Šiški tvrdi da jedino uživo izvedena muzika uspostavlja adekvatan odnos između muzičkog dela i slušaoca, i da kompozicije nastale u muzičkom studiju* moraju biti prepravljene, modifikovane i konkretizovane kako bi opažaj slušaoca bio olakšan a pre svega pravilan. Dakle, i muzika mora biti pravilna! Postupak "ispravljanja" muzike se naziva ćirilizacija. Ćirilizacija se odnosi na skup muzičkih izmena u odnosu na originalno snimljenu muzičku numeru reflektovanih na estetskom, aranžmanskom, formalnom, harmonskom, melodijskom i svakom drugom planu. Praktično, nukleus ovog fenomena je nikao u Srbiji, u srcu Šumadije. Nikao je u jedinom adekvatnom ambijentu za događanje muzike-na tezgi**. Najnapredniji i najkompleksniji produkt tezge jeste svadba, tj. muzičko zb...

PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka, nastavak

(nastavak teksta  http://acartmuzic.blogspot.com/2011/04/praktikum-za-muzicare-22-veka.html ) Bak Šiški, jevrejski tezgomuzikolog iz Pojata napominje i to da je najadekvatniji naziv za muzičku situaciju gde se reprodukovanjem muzike zarađuje novac-TEZGA. Zašto? Muzička situacija je vrlo slična pijačnoj. Imate limeni okvir tj. tezgu gde iznosite paradajz, kupus i šljive. Prodate vaš poljoprivredni proizvod, lovu u džep i aj zdravo. Uzmimo da je sama kafana ili bircuz tezga, gde vi unosite vaš proizvod (u ovom slučaju to je muzika koju svirate umesto onog paradajza), prodate ga i srećni odlazite kući. I vi i kupac Vaše muzike. (Kupci paradajza i šljiva su inače ista ona masa koja Vam udeljuje bakšiš!) Primetii ste da je tezga, dakle, krov ili prostor koji prodaje vaš muzički proizvod, tj. vaš muzički paradajz. Tezga je, vidite, ambijent! Ovde moramo ukazati na konstantno pogrešnu gramatičko-padežnu konstataciju muz...