Пређи на главни садржај

Eklektik Orkestra – The Gathering

Eklektik Orkestra – The Gathering

The Gathering je neočekivano raznovrstan i zreo album prvenac kragujevačkog sastava Eklektik Orkestra. Nastao pri studentskom kulturnom centru u Kragujevcu, ovaj bend predstavlja smelu i ambicioznu zamisao. Muzika na ovom izdanju, kompletno komponovana i aranžirana rukom multitalentovanog Ace Pejčića, sobom nosi odgonetanje mnogih tajni skrivenih među tonovima…

Integrale je kompozicija koja otvara izdanje. Sa naslućenim asocijacijama na klavirske Igre Vasilija Mokranjca, stvar se zahuktava uz pomoć šmekerskog gruva na bas gitari. Bugarolike teme duvača odvode pesmu u predvorje osvežavajućeg tutti pasaža koji nam priprema teren za pastirsku melodiju na kavalu. Inspirisan, i različitim tehnikama odsviran, solo nosi potpisani uput doktora Teodosija Spasova. Sledi partija trija: bubanj-bas gitara-električna gitara u kome nas poslednji pomenuti instrument inicijalno dodiruje frazama modernih džez gitarista, iznenadno skrećući put bluza. Poigravanja sa motivima i aranžmanskom slikom teme nas zakucavaju za kraj numere.

Nebraska je svetla i ozarena pesma u jonskom modusu. Atmosferične i repetitivne teme završavaju primamljivim momentom u orkestraciji u kome naslojavanja vedrih pentatonskih picikata gudača prati samo redukovani bubanj. Posle kratke unisone kulminacije pojavljuje se svedena, intermecna, melodija bas gitare koja provocira ulazak rege gitara. Slika ostaje nepomućeno vedra i naknadni solo na saksofonu se sliva u onomatopeju pominjanog picikata. Sada u flautsko-saksofonskoj verziji. Repriza teme je dogovoreni znak za aplauz.

Lee-Dee. Nad jasnom džozavinulskom podlogom lebdi melodija, osmišljena kao dijalog između gudačkih i duvačkih sekcija. Sa nesvakidašnje brzim prebacivanjem lopte, ista neminovno podseća na multiplikovano antifono pevanje. Ovako briljantno aranžirana muzička scena asocira na sliku prepirke među grupama kakve prvobitne ljudske zajednice, okupljenih oko vatre. Iako sa nepokolebljivim bitom bas bubnja na svakoj četvrtini, pesmu odlikuje raznovrsnost melodijskih slojeva i sudara instrumentalnih boja, tako doprinoseći pomenutoj vizuelnoj asocijaciji.

Promatrajući ovaj album kao monolitno muzičko zdanje stiče se utisak pažljivo osmišljavane worldmusic celine sa naglaskom na impresivnoj izvedbi. Lepota ove ploče najpre isijava iz znalačkog, detaljnog i kreativnog aranžiranja ove muzičke fuzije. Neumoljiv je vispreni eklekticizam, kao i filmična sugestivnost ovih muzičkih slika. Jedan od slikovitih primera za pomenuto je i numera Moroccan Jungle.

Instrumentalne deonice predstavljaju važnu kariku u muzičkom lancu The Gathering albuma. Tu pripadaju vrtoglave i stilski mudre solo linije na kavalu i saksofonu proizašle iz mašte kompozitora ove lucidne muzike. Solaže gitariste Ivana Ćirilovića emituju skupe note zaokružene kvalitetnim organskim tonom ovog instrumenta. Takođe, nesvakidašnje vispreno sviranje bubnjeva je nezaobilazna stavka. Deonice na ovom instrumentu učestvuju kao integralni i ravnopravni faktor u kompozicijama. Čestitke idu Saši Rankoviću.

Rezimiraću time da pred ušima imamo samosvojno instrumentalno izdanje predanog trinaestočlanog muzičkog sastava. Nadahnuto komponovano, maestralno aranžirano i virtouzno izvedeno. Ovaj eklektični album se, po pitanju folklora, u većoj meri naslanja na bugarsko nasleđe, iako i manje očekivane etnicitete možemo primetiti. Uz organsku i nenašminkanu produkciju Eklektik svojom ingenioznošću i primerenom rustičnošču daje recept za upotrebu folklora. Koračajući sa šarenom boščom nasleđene muzike na leđima, The Gathering stiže u daleka prostranstava umetničke muzike!

Aleksandar Mitrović Acart

Коментари

Популарни постови са овог блога

PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka

             PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka (1000 zašto i 500 zato) Verzija 18.0 -predpogovor- PRAKTIKUM je tekst u nastajanju koji predstavlja rafiniranu posledicu dugogodišnjeg PRAKTIčnog i teoretskog (UMnog) bavljenja autora muzikom. Samim tim čini nezaobilaznu tačku svakog današnjeg muzičara koji želi da živi od sviranja (i pored toga zida kuću, hrani širu familiju i letuje u Tusrkoj i to svake godine). PRAKTIK UM je definitivno najPRAKTIčnije i najpametnije (UMno) rešenje za najraznovrsnije muzičke situacije koje vas mogu zadesiti prilikom (re)produkovanja muzike. Dakle, ovaj spis će vam za bezobrazno kratko vreme razbiti dileme i trileme muzičke i šire muzičke prirode, dati najkorisnija rešenja bez ostavljanja mesta za alternativu i otkriti najpravije puteve ka udebljanju vašeg novčanika uz krajnje malu ili gotovo nikakvu potrebu za poznavanjem instrumenta ili sviranja i pevanja. Recite DOSTA raznolikim akademijama i

Баба Здравкино пророчанство

У темељу новопечених рушевина штале, у месту Сирча код Краљева, пронађен је давно закопан, индикативан запис. На овој локацији, где је овдашњи бизнисмен Томица Миковић - Тоза Лењи отпочео са изградњом дискотеке ФЛЕШ ЊУ, у шареном ковчежићу, међу неколицином мање важних приватних ствари, нађен је спис из 1924. године! Запис је начинио тадашњи сеоски учитељ, Слава Митић, и представља оновремену претечу данашњег интервјуа са дотичном Баба Здравком, која је после пада са кобиле на главу била склона очигледно предсказујућим изјавама. Занимљивост је то што је баба Здравка (која је преминула у дубокој старости 1927. године) дух надолазећих времена приповедала кроз призму музике, описујући будуће феномене и жанрове на себи разумљив начин. Недвосмислено је ова времешна госпођа увидела да ће музика чинити један од пресудних фактора у формирању глобалног друштва. Увидећемо, дакле, кроз цитирани део несвакидашњег пророчанства, да је реч управо о овом, савременом добу... Баба Здравка:     То се

Svadba kao tezgomuzikološki manifest

     Muzika mora biti prilagođena! Tom izjavom je Bak Šiški, jevrejski tezgomuzikolog iz Pojata kod Ćićevca zaključio svoje obraćanje na poslednjem Simpozijumu tezgomuzikologa u Blacu. Konkretno i nedvosmisleno, Šiški tvrdi da jedino uživo izvedena muzika uspostavlja adekvatan odnos između muzičkog dela i slušaoca, i da kompozicije nastale u muzičkom studiju* moraju biti prepravljene, modifikovane i konkretizovane kako bi opažaj slušaoca bio olakšan a pre svega pravilan. Dakle, i muzika mora biti pravilna! Postupak "ispravljanja" muzike se naziva ćirilizacija. Ćirilizacija se odnosi na skup muzičkih izmena u odnosu na originalno snimljenu muzičku numeru reflektovanih na estetskom, aranžmanskom, formalnom, harmonskom, melodijskom i svakom drugom planu. Praktično, nukleus ovog fenomena je nikao u Srbiji, u srcu Šumadije. Nikao je u jedinom adekvatnom ambijentu za događanje muzike-na tezgi**. Najnapredniji i najkompleksniji produkt tezge jeste svadba, tj. muzičko zbivanje po