Пређи на главни садржај

Vesna Petković - Tri tajne

Tri tajne Vesne Petković

Pred nama se nalazi album 3 Secretsinspirativna, visprena i slojevita muzika Vesne Petković. Ova džez pevačica i kompozitorka, profesorka i dirigentkinja, muzička urednica, direktorka festivala i glumica, poreklom iz Niša, već više od dvadeset godina trasira zapaženu karijeru u svetu. Budući da je srž njenog školovanja studiranje na prestižnom Univerzitetu za muziku i primenjene umetnosti u Gracu sa pravom pretpostavljamo da je žanrovska okosnica izdanja džez u širokom poimanju. I jeste tako. Ali, čućemo i naginjanja ka elektronskoj i pop, a kapela, narodnoj, bezmalo i plemenskoj muzici.
Vesna Petković potpisuje ploču visokih izvođačkih dispozicija koja se zahuktava džezolikim zvukom. Tekstovi, doneti besprekornim izrazom i kontrolom vokala, nose priče gotovo filmske slikovitosti. Produkcija je utegnuta i prepoznatljiva za ovaj žanr. Celokupan zvuk albuma, koji na početku pronosi sastav klavir-kontrabas-bubanj uz pikantne momente duvačke sekcije, je povremeno začinjen produkcijski hrabrim intervencijama na glasu. Ova muzička celina sadrži trinaest numera a već šesta (By My Side) otpočinje tradicionalom Snijeg pade na behar na voće koji izvodi multi-kulturni hor Sosamma, kojim rukovodi autorka. Dalje, Big Steps, jednu od favorita, Vesna izvodi sa Who Man Dog, autentičnim sastavom sa kojim, pored mnogih, sarađuje. Zavinulski valjajuća matrica je oslonjena na perpetuum mobile udaraljki sa određenom visinom tona. Opažamo responzorijalno pevanje i transformaciju autorkinog glasa u etnoliki izraz. Ova pesma nosi tračke mnogih muzika sveta, njišući se od plemenskih do džezerskih momenata. Balkan Nostra je još jedna folklorom farbana pesma koju vozi pastorijusovska bas linija. Njen centralni deo je (anti)kulminacijsko tlo na kome se rađa odlomak Mitketovog monologa iz Koštane koji izgovara autorka. Naknadno, ova zamisao se uliva u topli a kapela troglas na neutralnom slogu. I pored toga što srednji deo ovog kompleksnog izdanja čine pesme naelektrisane na stilizovani, ambalažirani etno, pod rednim brojem 10 nalazimo potpuno drugačiju kompoziciju. Stay Tuned je kompozicija koketno-rupičastog gruva, simpatično šizofrenog završetka i anti-kapitalističkih stihova. Bitan deo pesme korača ulicama progresivnog i elektro pop-a noseći nam pozdrave Pitera Gebrijela. Izlišno je pomenuti da je na ovom nivou interpretiranja briljantni engleski izgovor utkan u temelj Vesninog pevanja.
3 Secrets, zaključuje se, jeste izdanje pozamašnog kapaciteta injektirano mnoštvom žanrova ali i nepokolebljivo ukorenjeno u džezu. Pored mogućih refleksija Nikol Henri ovde možemo čuti I autentičnu, kamerno-atmosferičnu Ibar vodu. Pečat balkanskog folklora, dakle, katkad direktno, a katkad latentno pulsira u ovoj muzici. A, idejni sadržaj, aranžerska maštovitost I posvećenost detaljima, šarenolikost izvođačkih sastava koji su iznedrili ploču, kao I impresivno vladanje instrumentima srdačno preporučuju ovu muziku.
Otvorenog uma otpočnite odgonetanje Vesninih tajni!

Aleksandar Mitrović Acart

Коментари

Популарни постови са овог блога

PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka

             PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka (1000 zašto i 500 zato) Verzija 18.0 -predpogovor- PRAKTIKUM je tekst u nastajanju koji predstavlja rafiniranu posledicu dugogodišnjeg PRAKTIčnog i teoretskog (UMnog) bavljenja autora muzikom. Samim tim čini nezaobilaznu tačku svakog današnjeg muzičara koji želi da živi od sviranja (i pored toga zida kuću, hrani širu familiju i letuje u Tusrkoj i to svake godine). PRAKTIK UM je definitivno najPRAKTIčnije i najpametnije (UMno) rešenje za najraznovrsnije muzičke situacije koje vas mogu zadesiti prilikom (re)produkovanja muzike. Dakle, ovaj spis će vam za bezobrazno kratko vreme razbiti dileme i trileme muzičke i šire muzičke prirode, dati najkorisnija rešenja bez ostavljanja mesta za alternativu i otkriti najpravije puteve ka udebljanju vašeg novčanika uz krajnje malu ili gotovo nikakvu potrebu za poznavanjem instrumenta ili sviranja i pevanja. Reci...

PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka, nastavak

(nastavak teksta  http://acartmuzic.blogspot.com/2011/04/praktikum-za-muzicare-22-veka.html ) Bak Šiški, jevrejski tezgomuzikolog iz Pojata napominje i to da je najadekvatniji naziv za muzičku situaciju gde se reprodukovanjem muzike zarađuje novac-TEZGA. Zašto? Muzička situacija je vrlo slična pijačnoj. Imate limeni okvir tj. tezgu gde iznosite paradajz, kupus i šljive. Prodate vaš poljoprivredni proizvod, lovu u džep i aj zdravo. Uzmimo da je sama kafana ili bircuz tezga, gde vi unosite vaš proizvod (u ovom slučaju to je muzika koju svirate umesto onog paradajza), prodate ga i srećni odlazite kući. I vi i kupac Vaše muzike. (Kupci paradajza i šljiva su inače ista ona masa koja Vam udeljuje bakšiš!) Primetii ste da je tezga, dakle, krov ili prostor koji prodaje vaš muzički proizvod, tj. vaš muzički paradajz. Tezga je, vidite, ambijent! Ovde moramo ukazati na konstantno pogrešnu gramatičko-padežnu konstataciju muz...

Svadba kao tezgomuzikološki manifest

     Muzika mora biti prilagođena! Tom izjavom je Bak Šiški, jevrejski tezgomuzikolog iz Pojata kod Ćićevca zaključio svoje obraćanje na poslednjem Simpozijumu tezgomuzikologa u Blacu. Konkretno i nedvosmisleno, Šiški tvrdi da jedino uživo izvedena muzika uspostavlja adekvatan odnos između muzičkog dela i slušaoca, i da kompozicije nastale u muzičkom studiju* moraju biti prepravljene, modifikovane i konkretizovane kako bi opažaj slušaoca bio olakšan a pre svega pravilan. Dakle, i muzika mora biti pravilna! Postupak "ispravljanja" muzike se naziva ćirilizacija. Ćirilizacija se odnosi na skup muzičkih izmena u odnosu na originalno snimljenu muzičku numeru reflektovanih na estetskom, aranžmanskom, formalnom, harmonskom, melodijskom i svakom drugom planu. Praktično, nukleus ovog fenomena je nikao u Srbiji, u srcu Šumadije. Nikao je u jedinom adekvatnom ambijentu za događanje muzike-na tezgi**. Najnapredniji i najkompleksniji produkt tezge jeste svadba, tj. muzičko zb...