Пређи на главни садржај

Biznis na note


            Postoje normativi i nenormativi, standardi i antistandardi, pa zato ajte više se dogovorimo kaki će bude taj plakat, leba mu poljubim. Žustrim iznošenjem predloga o regulisanju izgleda plakata orkestara koji se bave *primenjenom tezgomuzikološkom aktivnošću, Bak Šiški je započeo organizovanu gradnju na neorganizovanom poslovnom tlu muzičke umešnosti u ovim krajevima. Ovaj, ranije pominjani jevrejski tezgomuzikolog iz Pojata kod Ćićevca, je kasnije u radu Razmotrenje o balkanskom muzičkom biznisu dao pragmatične i praktične smernice:
            Poslovni kontekst u muzici se svodi na reklamiranje i reklamiranje, napisao je Šiški. Prema njegovoj teoriji, primarni oblici reklamiranja bendova su:
1.      Plakati
2.      Nastupi u televizijskim emisijama sa direktnim prenosom

            Razložimo ove konstatacije.
            1. Nasuprot tvrdnjama svetskih marketinških stručnjaka (na temu vizuelne percepcije) da se najbolje uočava plakat sa crnim slovima na žutoj pozadini, anketa na Balkanu pokazuje drugačije. Naime, obzirom na sivo-turobni okoliš, plakati sa mrljavo-roze ili prljavo-zlatnom pozadinom i malo teksta donose najkonkretnije rezultate. Štaviše, oni šerpo-plavo obojeni daju bolje rezultate ako su postavljeni u okolini magacina i gradilišta a blatnjavo-zeleni u gradskom ambijentu. Ali, pre svega ostalog, utvrdimo cilj ovakve reklame:
a) potrebno je vizuelno šokirati posmatrača
b) pružiti konciznu, slikovitu informaciju o proizvodu
c) ponuditi kontakt sa prodavcem
            Dakle:
            Boja privlači pogled prolaznika. Dizajn, intrigantan naziv benda ispisan preko svih članova orkestra i to ogromnim fontom koji gori u vatri (ili je okovan ledom), uz neobjašnjivo carstvo boja i avangardnih detalja, pružaju informaciju da se radi o nečemu nepropustivom. Plakat poentira tako što na čelu pevačice stoji ispisan broj (naravno menadžera).
            To sve znači:
a) da je orkestar svojom pojavom upadljiv i karakterističan
b) da pravi vatrenu atmosferu ili sviraju da se smrzneš
c) da gazda Mirko koji želi da ostvari kontakt sa pevačicom (navodno u vezi sa proslavom 18-og rođendana svog sina Dalibora) u stvari kontaktira menadžera koji ustaljenim metodama odbrađuje, mrcvari i isisava kaparu od gospodina preduzimača  tj. platioca koncertnog veselja (u daljem tekstu PKV).
            Ulazeći dalje u suštinu reći ćemo da bi na plakatu sve poznate i manje poznate boje trebalo da budu prisutne kako bi zračio što šarenijom aurom. To se može protumačiti i kao: Ma stvarno sviraju sve ili veselo sviraju. Vrlo je važno da ovaj vid reklame sebi podredi okolinu i bude centar svih pogleda pa je zato poželjno i da bude što većih dimenzija. Najobaveznije je da na plakatu u prvom planu bude uslikana ženska osoba, nikako starija od dvadeset pet godina i oskudno odevena. Ako je ista pevačica benda nije nužno da poseduje višu kategoriju sluha od labilnog. U slučaju da bend ne poseduje pevačicu obavezno je da iznajmi žensku osobu za potrebe slikanja. Sa imidžom od malo tekstila na sebi i tigrasto-leopardastim čizamama, šubarom na glavi u obliku iskeženih čeljusti neke divlje zveri ili kapom sa originalnim jelenskim rogovima, persona će nedvosmisleno odavati utisak fascinantnog dominiranja na sceni. Broj telefona menadžera će isijavati sa umešnicinog čela. Svi ostali članovi orkestra, osim bubnjara, su u četvrtom planu ali su primorani da budu upadljivo nasmejani sa drastično izbeljenim zubima. Bubnjar je uslikan petom planu, u daljini, kako vozi bendovski kombi (obavezno beli i obavezno marke Mercedes) sa izbačenom rukom kroz prozor. Ovo pruža utisak kontrole i pouzdanosti posebno u situaciji kad je na tezgomuzikološkom derneku potrebna primena sile u cilju smirivanja publikuma. Svi osim bubnjara bi trebalo da nose upečatljiv i rogobatan nakit a cela slika mora imati i određenu dinamiku jer se upravo tu oslikava i energija orkestra. Primer su gitarista koji skače po roze gitari i klavijaturista koji u uskim kožnim pantalonama u zubima nosi svoj instrument. Po obodima plakata je uvek dobro naslikati gusle, tarabuku, gajde ili neki drugi tzv. etno instrument koji će PKV-a ubediti da orkestar perfektno vlada i numerama poput Ivana se kroz Berane šeta ili Vila bana sa planine zvala. Krupne pahulje koje krase ceo ambijent će, kao kontrast vatrenim slovima koje nose ime benda, dodati filigrantsku apstrakciju. Zvezde, velike i holivudskim stilom ukrašene, koje su pod nogama benda više će nego očigledno ukazati na neponovljivo gostovanje orkestra u emisiji za dijasporu: Pozdrav iz šljivaka tvoga, na ŠUĆ TV. Ovo će pronositi selebriti status ovog harizmatičnog sastava. U gornjem desnom uglu plakata je mesto predviđeno za pečat nekad postojeće produkcijske kuće Trba sound za koju je bend davno objavio singl, a u levom oznaka De luks radia koji svakog proleća zdušno emituje remek-pesmu Iz kafane krećem u kafanu.
            Neobično je važno da šira okolina opštine koja je matica benda bude konstantno zasićena plakatima po čuvenom balkanskom sistemu: ofrlje. Istraživanja nisu pokazala da postoji lokacija na kojoj je nefunkcionalno obesiti plakat benda. Statistika tezgomuzikološkog gerila marketinga** govori da su najbolji učinci postignuti kada je to u izlozima mesara, klanica i autolimarskih radnji; na ulazima strugara i stovarišta, u širim zonama oko pijaca i srednjih stručnih škola. Zabeležen je primer da harmonikaš, stalno zaposlen kao vozač kamiona u komulanom preduzeću, na prozoru svog vozila uvek sa ponosom ističe plakat svog Svega mega orkestra što direktno povećava broj angažmana. Basista benda Dragulji s juga, zaposlen kao čuvar groblja, na ulazu i svim bitnim punktovima na svom radnom mestu obavezno postavlja plakate kao vrlo učinkovito sredstvo reklamiranja svog muzičkog sastava...
***
            2. Nastupanje benda u živim emisijama daje konkretan i opipljiv opis datog proizvoda primenjene tezgomuzikološke aktivnosti koji ne sme, i ne može, da bude lažan ili netačan. Praktično, nastup na televiziji predstavlja simulaciju koncertnog tuluma na čika Mominom ispraćaju u penziju ili venčanju Milorada i Dragice i od benda se očekuje da muziku izvodi energično i eksplozivno. Zato se u užoj struci i javila fraza koji označava maksimalno zalaganje benda na nastupu: Udaraju ki besni. Naravno, slušaoci iz Danske, Nemačke ili Italije koji se direktno uključuju u program imaju mogućnost da izvoljevaju pesmu u lepezi od 5.555 numera koje bend izvodi. Povremeno bi pevačica, radi celovitije slike, svojim reklamnim*** glasom, za vreme foršpila trebalo da pročita broj registarskih tablica audi-ja koji se parkirao na ulaz u parking i onemogućio matičara da se isparkira. Takođe, s vremena na vreme je poželjno da kroz kadar procunja neko od kamermana simulirajući konobara koji se korakom žurnim trudi da opsluži deda Slavu koji iz principijelnih razloga odbija da popije nerashlađen špricer. Svo ljudstvo studija je prinuđeno da pravi buku, škripi stolicama i dovikuje se u cilju formiranja slike adekvatnoj onoj na koncertnom veselju. Svaki bolje opremljen televizijski studio poseduje i zadovoljavajuć broj kompleta escajga koji se koristi u auditivne svrhe, dakle radi čuvenog filigrantskog škriputanja i zveckanja.
            Jasna je i režija cele situacije. Treba u krupnom planu snimati članove benda koji su u tom trenutku nasmejani, bez osvrta na to što baš tada basista nateže kriglu sa pivom ili pevačica traži tekst za Lijte kiše hladne vode zagnjurena u mobilni telefon. Iskusan reditelj će sigurno za vreme sviranja benda sporadično prikazivati voditeljku u društvu gojaznog menadžera ovog perspektivnog sastava. Jasno je da menadžer ima čačkalicu u ustima i u razgovoru bahato gestikulira rukama, a da voditeljka, tek za neki promil više odevena od pevačice, mora da se kikoće u društvu genijalne gošće ove emisije koja predstavlja svoj šesti genijalni bestseler iste godine pod genijalnim nazivom U senkama njega. Sto ispred voditeljke popunjavaju hladno predjelo, salate i nezaobilazno pečenje kako bi ikakva nepodudarnost ovog derneka sa svadbenim bila isključena. U časovima nemuziciranja bi na kanabetu pored menadžera obitavala pevačica orkestra (značajno lošije rešenje je pevač) i sa neugasivim žarom i u očima sjajem najavljivala sledeće nastupe raznolikih primenjeno-tezgomuzikoloških oblika.
            Zvučni miks mora biti adekvatan, tj. da mulja i sikće. Stručnije rečeno, da obiluje velikom dozom basovih i visokih frekvencija. Pevački mikrofoni bi trebalo da povremeno mikrofoniraju, kabal gitariste da šušti i gubi signal a prisutnost klavijatura u tonskoj slici tokom sviranja Košuta kola treba da varira. Bubnjaru je dozvoljeno da galami u toku sviranja radi što adekvatnijeg onomatopeisanja naredne stajke. Pevač je u obavezi da putem mikrofona najavljuje delove pesama koji slede, npr.: opet strofa ili ajmo dva refrena, kao i da u vreme instrumentalnih delova pozdravlja naručioce pesama rasute po svetu. Obavezan deo ovog vernog prikaza su kablovi razbarušeni po podu, kofer od klavijatura otvoren za bakšiš, prepunjena piksla na mikseti, tanjir sa roštiljem pored bubnjara i bokal belog vina pored gitariste...
***
            Sa svim gore navedenim je u bliskoj vezi i sam budžet benda. Najpreporučljivije je izdvojiti sva sredstva za štampanje enormnog broja plakata u svim dimenzijama, kao i za potplaćivanje voditelja, kamermana i šminkera u cilju gostovanja u emisijama koje se pod obavezno prikazuju i u dijaspori. Sitniji procenat bi trebalo odvojiti za najneophodnije limarske radove na belom Mercedes kombiju a besmislena ulaganja u instrumente, mikrofone, rasvetu, regulatore napona, kablove, stalke, ozvučenje, probe i tome blisko, treba najelegantnije zaobići...
            Posle svega ilustrovanog zdravorazumski zaključujemo da slogan Šiškog, tri es, koji se odnosi na poslovni kontekst muzike sa sigurnošću trijumfuje. Dakle: Reklama - stalno, svuda i svakako. Manje bitan u muzici, muzički kontekst, je opisan u tekstu tezgomuzikologa Aleksandra Mitrovića Acarta, Svadba kao tezgomuzikološki manifest, u jednom od prethodnih brojeva časopisa Etnoumlje.



* primenjena tezgomuzikološka aktivnost (PTA) podrazumeva nastup tezkomuzikološkog orkestra (narodski nazvanog bend) na raznolikim dešavanjima poput venčanja, dočekivanja iz zatvora, rođenja prvog muškog deteta itd.

** tezgomuzikološki gerila marketing ili TGM se u praksi pokazao kao najdelotvorniji oblik reklamiranja bendova a predstavlja skup neuobičajenih i nekonvencionalnih delovanja u cilju probijanja na tržište i odstranjivanja konkurencije. Tu spadaju modeli: puštanje buve od usta do usta, podela vizit-karti na besplatnoj degustaciji pečenja prilikom otvaranja pečenjare, uništavanje plakata konkurentskih sastava, potplaćivanje konobara za isključivanje struje za vreme nastupa drugih bendova, davanje popusta za nastup povodom rođenja trećeg ženskog deteta itd.

*** opšte je poznata stavka da kvalitetna pevačica mora imati osmeh i zube kao na reklami za žvake a glas poput onog na reklami za toalet papir. Naime, u tezgomuzikološkom biznisu ne postoji podela glasova na alt, sopran itd. već na reklamni i ne smeta mnogo. Činjenica je da gost na veselju prilikom najavljivanja mladenačke torte ili čitanja deda Tozine poslanice mora da čuje poznat, često čut glas, da bi pažnju sa vruće sarme usmerio na sadržaj informacije. Pri regrutovanju pevačice u tezgomuzikoliški sastav više se pažnje obraća na njen govorni nego na pevački glas, u skladu sa potrebama posla.



Aleksandar Mitrović Acart
Tezgomuzikolog 



(Tekst br. 3 objavljen u časopisu ETNOUMLJE)

Коментари

Популарни постови са овог блога

PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka

             PRAKTIKUM ZA MUZIČARE 22. veka (1000 zašto i 500 zato) Verzija 18.0 -predpogovor- PRAKTIKUM je tekst u nastajanju koji predstavlja rafiniranu posledicu dugogodišnjeg PRAKTIčnog i teoretskog (UMnog) bavljenja autora muzikom. Samim tim čini nezaobilaznu tačku svakog današnjeg muzičara koji želi da živi od sviranja (i pored toga zida kuću, hrani širu familiju i letuje u Tusrkoj i to svake godine). PRAKTIK UM je definitivno najPRAKTIčnije i najpametnije (UMno) rešenje za najraznovrsnije muzičke situacije koje vas mogu zadesiti prilikom (re)produkovanja muzike. Dakle, ovaj spis će vam za bezobrazno kratko vreme razbiti dileme i trileme muzičke i šire muzičke prirode, dati najkorisnija rešenja bez ostavljanja mesta za alternativu i otkriti najpravije puteve ka udebljanju vašeg novčanika uz krajnje malu ili gotovo nikakvu potrebu za poznavanjem instrumenta ili sviranja i pevanja. Recite DOSTA raznolikim akademijama i

Баба Здравкино пророчанство

У темељу новопечених рушевина штале, у месту Сирча код Краљева, пронађен је давно закопан, индикативан запис. На овој локацији, где је овдашњи бизнисмен Томица Миковић - Тоза Лењи отпочео са изградњом дискотеке ФЛЕШ ЊУ, у шареном ковчежићу, међу неколицином мање важних приватних ствари, нађен је спис из 1924. године! Запис је начинио тадашњи сеоски учитељ, Слава Митић, и представља оновремену претечу данашњег интервјуа са дотичном Баба Здравком, која је после пада са кобиле на главу била склона очигледно предсказујућим изјавама. Занимљивост је то што је баба Здравка (која је преминула у дубокој старости 1927. године) дух надолазећих времена приповедала кроз призму музике, описујући будуће феномене и жанрове на себи разумљив начин. Недвосмислено је ова времешна госпођа увидела да ће музика чинити један од пресудних фактора у формирању глобалног друштва. Увидећемо, дакле, кроз цитирани део несвакидашњег пророчанства, да је реч управо о овом, савременом добу... Баба Здравка:     То се

Svadba kao tezgomuzikološki manifest

     Muzika mora biti prilagođena! Tom izjavom je Bak Šiški, jevrejski tezgomuzikolog iz Pojata kod Ćićevca zaključio svoje obraćanje na poslednjem Simpozijumu tezgomuzikologa u Blacu. Konkretno i nedvosmisleno, Šiški tvrdi da jedino uživo izvedena muzika uspostavlja adekvatan odnos između muzičkog dela i slušaoca, i da kompozicije nastale u muzičkom studiju* moraju biti prepravljene, modifikovane i konkretizovane kako bi opažaj slušaoca bio olakšan a pre svega pravilan. Dakle, i muzika mora biti pravilna! Postupak "ispravljanja" muzike se naziva ćirilizacija. Ćirilizacija se odnosi na skup muzičkih izmena u odnosu na originalno snimljenu muzičku numeru reflektovanih na estetskom, aranžmanskom, formalnom, harmonskom, melodijskom i svakom drugom planu. Praktično, nukleus ovog fenomena je nikao u Srbiji, u srcu Šumadije. Nikao je u jedinom adekvatnom ambijentu za događanje muzike-na tezgi**. Najnapredniji i najkompleksniji produkt tezge jeste svadba, tj. muzičko zbivanje po