... i zato je jedino uputno da postavimo znak jednakosti između pojmova kvalitet
i kvantitet, odnosno kvalitetna i kvantitetna
muzika., kadencirao je Bak Šiški na okupljanju tezgomuzikologa
u Ljigu. Eminentni stručnjak i u eseju o trilerologiji* dodiruje ovo
područje, proširujući: Svaki muzički i nemuzički faktor koji doprinosi kvantitetu muzike
nedvosmisleno podiže njen kvalitet. Gospodine
Bače, secirajmo sada:
Muzika
je za ljude. Muzika je od ljudi za ljude. Muzika je ljudska. Ljudi su merilo
muzike i filter koji je propušta ili ne. Ljudi su količina, kvantitet, broj.
Broj pripitih naslonioca na mladenački sto na venčanju Dalibora i Marinele, broj cupkalaca u međuastalnom
voziću na krštenju Filipa iz Počekovine, broj koloučesnika na koncertnom
spektaklu u Malom Crniću povodom punoletstva gazda Cakinog sina jedinca, itd.
Broj! Kvalitet muzike je proporcionalan kvantitetu-broju (slušalaca). Ne
postoji zabeležen primer u istoriji muzike da se izvedba kapitalnih dela poput Đavolice,
Medenog meseca, ili Podigla me iz pepela, Miroljuba Brzakovića-Brzog
dogodila pred manje od 300 duša. Čak i pod uslovom da ansambl koji izvodi nije
na izvođačkom nivou onog koji je originalno snimio delo. Razlog je taj što osvojeni
elitizam ni pod kojim uslovima ne može pasti na niske grane, rekao bi
Šiški. Zanimljivost je to da ne postoji tačan podatak o tome koja najveća
količina ljudstva je prisustvovala tezgomuzikološkom hepeningu ali se meri u
hiljadama na Festivalima Svadaba u Laznici. Takođe, plejada analitičara
piše o tome da publika instiktivno ide za kvalitetom i da je ona ta koja ga
pronosi. Štaviše, uzima se kao aksiom da je sud publike optimalno relevantan.
Naravoučenije, muzika je kvalitetnija što je više ljudi sluša! Tačka.
Još
jedan faktor merodavan za kvalitet muzike jeste ekonomski, tj. plaćalački koji
se u praksi uspešno realizuje i kao trampni momenat tj. trampa. Dakle,
kvalitet je analogan ceni. Od izrazite je važnosti koliko je koštanje gostovanja
elitnog vesnika (ili vesnice) muzičke scene i njegovog cenjenog mikrofona na
koncertnom šljunku Vašeg šatora. U praksi se kao tačka slaganja prilikom
pregovaranja o iznosu nekog muzičkog zbivanja na veselju uzima cena izgradnje
luksuznijeg svinjca. Konsenzus se najčešće postiže tako što se ovom iznosu
pridruži i cena suprasne krmače, ali su nijanse te koje će presuditi koliko je
umetnik Š kvalitetniji od umetnika Ž. Takođe, Zavod za trampu i vannovčane
delatnosti pruža sledeće podatke:
Postoje slučajevi gde je u zamenu za dvodnevni nastup
muzički ansambl dobio polovan automobil Golf 2 i i četiri kubna metra bukovine.
U selu Velika Krsna je nastup kvarteta Celebriti povodom ispraćaja u zatvor P.
N. naplaćen uz pomoć 220 bala slame, a u Radincu je vlasnik stovarišta pevaču
iz redova Renome produkcije uručio 3.500 zidarskih blokova a svakom članu
pratećeg sedmočlanog benda po 35 kubnih metara šodera u ime koncertiranja na
svadbenom spektaklu... Kvalitet muzike, tj.
muziciranja je i ovde srazmeran kvantitetu (naplate)!
Važan
činilac je i kvantitet muzičara koji na podijumu produkuju muziku. Ponovo
kvantitet. Evo i zašto:
analogno teoriji o slaganju boja, moderne tendencije u
aranžiranju muzike (počev od orketracionih rešenja na albumima Rikija
Lugonjića) obrazlažu bogatiji opažaj publikuma ukoliko se u muzičkom aranžmanu upletu
u unison zurla i harfa; duduk, vibrafon i čembalo ili kontrabas, bariton saksofon i ukuele
umesto solo instrumenta koji izlaže temu. U Umešnosti praktičnog
orkestriranja Šuster** napominje da solo violina u foršpilu odaje
utisak tanušnosti a klarinet sam nema dovoljno zvučne mase... To jest, da
bi se deonice udvojile ili utrojile neophodno je da postoji dovoljna
količina muzičara. Jasno je da će kvalitet muzike porasti sa kvantitetom
izvođača.
Naravno,
što je trajanje višestavačnog muzičkog komada duže (bilo da je u pitanju
Domaćinov interludij, Simfonizirani vlaški splet, Gastarbajterska rukovet
itd.), sama izvedba niveliše estetske norme i kompresuje stilske nijanse i opet kvalitet raste. Sa ovim u vezi je i
kritički osvrt tezgomuzikološkinje Baba Stojane iz Svinjareva: Orkestar je tek posle četvrtog dana beskprekidnog sviranja uglačao
fakturu tema, sveo arhitekturu melodike i konkretizovao melizmatiku u muzičkom
obliku Mladenački rondo, dok je lirika Mlavske svite čudesno isijavala u sporim
stavovima. Brojni su i pasionirani slušaoci koji čine čvrst i
nezaobilazan stub današnjeg tezgomuzikološkog učenja, a koji stoje kao podrška
ovom segmentu teorije.
Što duže-to kvalitetnije.
U
prilog kvalitetu kvantiteta piše i Kičerovski, specijalista za tezgoakustiku***,
neredovni profesor Elektrotehničkog fakulteta u Trsteniku. Naime, on je sa
svojim studentima u zaturenom odeljenju u Jasikovici zaključio da opažaj
punoće srednjeg zvučnog registra (OPSZR) raste sa količinom decibela, i da
je uobličenost muzičke slike u ušima slušalaca idealna na oko
95 decibela glasnoće. Još brojeva koji potkrepljuju teoriju Šiškog o kvalitetu
kvantiteta. Dakle, što glasnije to bolje.
Rezimirajmo
da, posle svega gore navedenog, nije potrebno postojanje vetrenjača o koje bi
se skršile slabašne, idealizovane i donkihotovske teze o tome šta jeste
kvalitet muzike. Sadašnjica već pokazuje kako se one i same urušavaju pod
teretom prakse koja nam nudi opštu istinu:
kvalitet muzike=kvantitet muzike.
*Trilerologija je
podgrana tezgomuzikologije koja se bavi proučavanjem melodijskih ukrasa u
muzici. Naziv je nastao od reči triler koji označava jedan od
ornamenata.
**Alkibijad Šuster,
teoretičar muzike i kompozitor foršpila iz Stopanje, grčko-nemačkog porekla.
***Tezgoakustika je podvrsta akustike koja proučava
prostiranje zvuka u sredinama tipičnim za održavanje tezgomuzikoloških
događanja-koncertni šatori, svadbene hale, prilagođeni magacini i sl.
Aleksandar Mitrović Acart
Tezgomuzikolog
(Tekst br. 2 objavljen u časopisu ETNOUMLJE)
(Tekst br. 2 objavljen u časopisu ETNOUMLJE)
Коментари
Постави коментар